Skład tekstu

 

  1. Numeracja stron (peginacja) 

Peginacja musi się znajdować na wszystkich stronach pracy. Wyjątkami gdzie nie stosujemy tej zasady  

są tzn. czwórki i dwójki tytułowe, vacaty i ostatatnie kolumny książki (strony są wliczone w ogólną liczbę stron).

Żywą paginę umieszczamy u góry lub u dołu kolumny. Oddzielamy ją odstępem albo cienką linią  

i odstępem. Żywa pagina nie powinna zajmować całego wiersza i dzielić się na sięcej niż jeden.  

Nieumieszczamy jej na czwórkach/dwójkach tytułowych, na vacatach i kolumnach spuszczonych.  

 

  1. Układ kolumn tekstowych książki 

Pierwszą kolumną rozdziału możemy spuścić (nie trzeba). Wielkość spuszczenia powinna wynosić 

1/5 lub 1/3 kolumny i być taka sama w całej książce.  

Kolumna szpicowa nie powinna być krótsza niż 1/6 kolumny 

Często są tu popełniane błędy typu "bękart", "wdowa", "szewc", "sierota". 

 

  1. Wycięcia akapitowe 

Akapity oddziela się wycięciem akapitowym. Przy tym zabiegu nie stosuje się dodatkowej interlini.  

Muszą być proporcionalne do łamu/kolumny oraz stopnia pisania (1 - 1,5 firetu).  

Jeśli ostatni wiersz akapitu nie jest dłuższy niż dwukrotność długości załamania akapitowego, powinniśmy taką końcówkę cofnąć do poprzedniego akapitu lub przedłużyć końcowy wiersz. 

Akapit bez wycięcia akapitowego powinien być wyjustowany, a wstatni wiersz któtszy o conajmniej 1 firet. 

W tekście nie powinniśmy dopuścić do tworzenia się "rynien/kanalików/korytaży bieli". 

 

  1. Wiszące spójniki, znaki, kreski 

Nie powinniśmy dopuszczać do pojawiania się "sierot"/"wiszących spójników", wyjątkiem jest gdy jest wąski łam lub kolumna. 

Zasada ta nie dotycze także skrótów (tj. Jednostki związane z datami [r., w.], jednostki miar [l., m.]).  

Wyrazy dwuczłonowe dzielimy dywizą, nie pauzą. W reszcie wypadków: w dialogach,  przy oznaczaniu zakresu np. dat, w roli myślnika w zdaniach itp. stosujemy pauzę. 

Znaki ułamka, procentów, minut, wykładników potęg, stopni itp. Stawiamy po liczbach bez odstępu.  

 

  1. Dzielenie wyrazów 

Nie jest dopuszczona większa liczba przeniesień wyrazów niż trzy, poniewarz w innym wypadku  

będzie to nam tworzyć tz. "szczecinkę". Nie zastowować się do tej zasady możemy tylko  

w tedy gdy mamy wąski łam. 

Nie powinniśmy rodzialać czteroliterowych wyrazów (mo-ja, ko-za) oraz nie wskazane jest przenoszenie dwuch cienkich liter (musie-li, wiedzie-li). 

 

  1. Tytuły, podtytuły, przypisy, podkreślenia 

W całej pracy sposób wyróżnienia oraz stopień pisma dla tytułów i podtytułów musi był jednolity. Krój tekstu, tytyłów oraz podtytułów powinien być taki sam, niezbyt zyróżniający się (wyjątkiem ją tytuły głównie). 

W tytułach nie dzielimy wyrazów. Dopuszczone przenoszenie słów jest tylko wtedy gdy tytuł jest wielowierszowy, składany w ciągu, na pełną szerokość wąskiego łamu. 

Przypisy dolne są o 2 stopnie mniejsze niż tekst podstawowy.  

Podkreślenia utrudniają czytaniedaltego odradza się od jej stosowania. Lepiej wyróżniać kursywą, pogrubieniem ew. rostrzeleniem wyrazów.  

Powinniśmy też wsyrzymać się od dużej ilości różnych krojów pisma.  

 

  1. Umieszczenie ilustracji i tabeli w tekście 

Ilustracje nie mogą wyprzedzać tekstu do którego się odnoszą. Jeśli są one całostroniowe wumieszcza się  

je na optycznym środku kolumny (w tym wypadku nie umieszczamy paginy).  

Jeżeli pojedyncza niewielka ilustracja jest obmyta tekstem należy umieścić ją przy zewnętrznych marginesach. Za to obrazki włamywane wewnątrz kolumny powinny posiadać u dołu 2-4 wiersze tekstu więcej niż u góry (optyczny środek kolumny). 

Nie należy pozostawiać wiersza początkowego nad i końcowego pod ilustracją przy jej wyłamamaniu.  

Nie umieszcza się tytułów i podtytułów w tekście obłąmywującym ilustrację. 

Gdy podpisujemy ilustracje muszą one być o conajmniej 1 punkt mniejszy od tekstu zasadniczego.  

Odstęp pomiędzy ilustracją, a podpisem powinien byc mniejszy, niż odstęp pomiędzy podpiem, a tekstem zasadniczym.  

Jeśli przenisimy część tabeli do następnej kolumny powinniśmy powtórzyć nagłówek lub przeniść numery kolumn. Można teć zastosować zwrot "Tabela 1 cd.". 

Nie powinniśmy przesadzać nad ilością ilustracji i ilością elementów graficznych, może to przeszkodzić  

w zrozumieniu tekstu. 

 

Cały punkt 7 tyczy się też ilustracji, wykresów, tabeli, map itp.!